torsdag 2 augusti 2012

Montörsassistent ??







De flesta som undrar vad jag jobbar med och jag svarar montörsassistent frågar då " jahaa ,vad gör du då? "

Och de flesta går antagligen i tron att om man, som jag, är montörsassistent
(de flesta har aldrig ens hört begreppet faktiskt)
så gör man ju de lättare delarna och kanske är hantlangare av verktyg och diverse små saker .
Lättare jobb alltså .

Helt fel .

Jag gör faktiskt allt en montör (min far i det här fallet) gör, förutom heta arbeten,
då jag ännu inte har licens för det .

Så när man då förklarat kortfattat för personen framför en vad man gör,
"jag monterar stallinredning i ladugårdar"
tittar han/hon, (speciellt killar/män) , på en som om de bedömmer ens fysiska kapacitet i förhållande till det man jobbar med...
Givetvis på grund av att det ju står en smal tjej som omöjligt kan jobba med nåt så tungt, men som just faktiskt sagt det, framför näsan på dom .
Alltid lika roligt haha!
De ser alla så skeptiska ut .


Men så är det..
Jag måste kunna;
bära tunga rör,
Orka släpa mattor meter för meter på flera hundra kilo,
Bära stora båsavskiljare (metall bågarna längst ner på sidan) till plats, (trots att det handlar om kanske 45- 50 stycken på en dag) , 
Hålla i med en slägga på två kilo i flera timmar,varva med borr o mutterdragare samtidigt krypa mellan bågarna trots att det är hett som fan ute,
klättra som en apa mellan rör stolpar och sladdar trots att man kanske har ont någonstans (typ träningvärk),
hålla i ordentligt i ena änden på en tung grind då den ska upp., m.m
Mitt jobb handlar definitivt om uthållighet och styrka,men framför allt ! VILJA .

Viljan är ALLT .


Tex...
När du har en sektion med båsavskiljare (se bild längst ned på sidan) på kanske 60 stycken framför dig som ska monteras upp finns det inte utrymme för gnäll ... För vem ska fixa det om inte jag gör det ?

Man tänker inte ens "fy fan" utan gör det till något positivt, 
jag tänker istället något i stil med "idag ska jag allt slå mitt rekord !"


Du kan heller inte gnälla när grinden du håller i ena änden blir jättetung så det värker i armarna... För vad händer om jag släpper ? Den kommer inte på plats av sig självt och det tar bara längre tid .
Man ger inte upp, man biter ihop och skyndar på istället .. MEN noggrant .

Du gnäller inte när regnet öser ner över dig... När solen steker dig nära solsting..När kylan känns som hammarslag emellanåt på fingrarna..när vinden blåser storm så flugorna haglar dig i ansiktet...



Du gör ditt jobb... Och du gör det utan att gnälla... du gör det med tempo.. och du gör det rätt .


Gör inte fel, gör rätt som min far alltid har sagt.


I mitt jobb måste jag kunna hantera stress och behålla förmågan att rappa på när vi har en skarp deadline även fast jag kanske är så trött så jag nästan vinglar fram..
Måste kunna hålla kvar greppet när jag egentligen för fem minuter sen hade velat släppa taget för det är så tungt...
Inte börja gnälla när någon del av jobbet är tufft och jobbigt och jag vet att jag måste göra samma moment 20 ggr till under de fortsatta timmarna..


Just det .
Uthållighet, styrka, tålamod och vilja är A och O har jag verkligen fått lära mig .

Nej att vara montörsassistent är inte alltid guld och gröna skogar , inte heller lätt, eller alltid jättespännande .

Men guldstunderna väger tyngre..
Tänk dig själv....

Jag får andas frisk luft varje dag
Jag kan stå under en klarblå himmel en solig dag och jobba
Jag får röra mig hela tiden om jag vill
Jag är inte fast på samma ställe i fem år
Jag träffar nya människor ofta
Jag kan stå och titta på djur och natur medans jag jobbar
Jag får mer eller mindre gymma MED LÖN åtta timmar om dagen
m.m m.m  m.m. 
Men så är det även förmågan jag har att inte ge upp och som sagt, min starka vilja för det här jobbet som driver mig så hårt... 
Det är det som fått mig att komma hit, att ta mig så långt .
Utan viljan, hade jag inte blivit långvarig här.. Det kan jag lova .

Så..

Jag må ha kommit in på ett bananskal genom pappa,
Men jag fick också kämpa för att inte halka av från det .
Jag kämpar än . 
Och jag gör det förbannat bra .


( Detta är en "båge" / Båsavskiljare - det som korna står emallan, som separerar båsen - )


( så ser de ut uppställda, bågarna (med matta och rör), en rad = en sektion )



4 kommentarer:

  1. verkligen intressant att läsa om, aldrig hört talas om detta så.. :)
    Lycka till med din blogg!
    Jag tittar in fler gånger ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra ! Tack så mycket ! :D

    SvaraRadera
  3. Tja! såg din blogg på bloggtips där :-) du är stentuff ju!
    håller med 'emelie' ovanför.
    Blir facinerad av ditt brinnande intresse,din styrka fysiskt som psykiskt!
    Stark jobbat.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. vad roligt att du hittat min blogg och tittade in :)
    Tack så mycket för de fina orden :)

    SvaraRadera