lördag 27 april 2013

Ditt jädra kålhuve ?






Uppdrag kåldolmar utsatte jag mig för här nu i veckan..




Återigen fick herr listige Mobergs recept (klicka på ordet "kåldolmar" ovan) bli min vägledning..

Måste säga att det var roligt att göra..
sen insåg vi alla att grytan var på tok för liten för det enorma kålhuvudet,
och någon större fanns inte..
Så jag fick peta runt den stora kålbollen bäst jag kunde med en massiv pincett.. 
" eller tång ? eller öhh.. grip ? eller ehm ..PLOCKARE.. du vet ??"
( som jag beskrev den när jag frågade efter den)


Behöver jag tillägga att jag fick övergå till att gestikulera med händerna som en krokodil för att visa vad det var för redskap jag ville ha ?




Det måste ändå ibland vara spännande för lärarna och se hur ologiska vi (OK..jag) som nybörjare kan vara, 
men även de gångerna vi hittar på våra egna små idéer..

som t.ex att välta ner ett stort kålhuvud i vattenfylld gryta med de tjockaste grytvantar på sig..
 och med själva huvudet på en armlängds avstånd.. 
som bäddat för tsunami i grytan eller ?!

Jag säger det... allt handlar om att vara proffesionell.. eh ?
;)



Se så himla fina de är innan de kommer ner i stekpannan..



fortfarande fina efter stekpannan...




ouhhh så fula efter ugnen.. ;)


TIPS ?

* Koka kålen tills kålen verkligen är mjuk
(Försök inte tvinga den av roten bara för att resten av bladet är mjukt)

* Om du ska använda endast nötfärs, öka vätskan något
(för att att förhindra alltför hård konsistens på färsen)

* När kålen börjar få ordentlig färg, ta dig tid att täcka över dolmarna med folie
(så slipper de se brända och misslyckade ut)





Övriga bilder från dagen:


Tomatsås

Vegetarisk rätt




Rulltårta och gräddtårta 




2 kommentarer:

  1. kul att du gör något roligt av något relativt tråkigt ;-)

    SvaraRadera
  2. Hmm it appears like your website ate my first
    comment (it was super long) so I guess I'll just sum it up
    what I wrote and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
    I as well am an aspiring blog writer but I'm still
    new to everything. Do you have any points for first-time
    blog writers? I'd definitely appreciate it.

    Stop by my page - dui lawyer in phoenix

    SvaraRadera