onsdag 8 augusti 2012

Med styrka kommer du långt, med vilja..ännu längre .




Jag är den sortens person som är SKITKASS på orientering (t.ex..)
Orientering ? undrar ni ju då.. vad i hela friden har det med saken att göra ?

Jo så enkelt...Ritningsläsning .
(Kartor är det ju visserligen när det gäller orientering)
men grundprincipen är densamma,
att läsa på en bit papper vart du ska, vad som ska göras och hur..

Pappret ska vändas rätt, du ska förstå vad som överhuvudtaget är vad på pappret, du ska fatta vad alla symbolerna står för och du ska hajja hur det ska utföras .


Första gången jag fick se min första ritning..
(Jag har ingen SOM HELST ritningskunskap läst ska tilläggas)
Alltså fick jag ju lite lätt panik, alla symboler streck siffror bokstäver och kvadrater på detta papper.
Tankarna:
”Vafasen betyder dom ?? Hur läser man en ritning liksom ? UTBILDAR sig inte folk för att kunna läsa sånt här ?  Har jag vänt pappret rätt ? hur ska jag kunna fatta DET HÄR ?
Vad i hela friden menas med manhål.. och alla bokstäver överallt ?!
HUR SKA JAG KUNNA KOMMA IHÅG VAD ALLA SYMBOLER ÄR ????”

Som ni själva antagligen kan räkna ut måste jag ju ha listat ut alla dessa frågetecken vid det här laget hehe .

Det var faktiskt inte så svårt när allt kom omkring .
(Även fast jag för det första höll ritningen snett, totalt upponer första gångerna och blandade ihop allt som jag skrivit om ovan så pappa höll på att få frispel på mig..)
Numera har jag ju kommit fram till att våra ritningar egentligen inte alls är speciellt komplicerade...eller så kanske det bara är vanan av att läsa dom som gör att jag kan säga så idag ?

I vilket fall, det jag vill ha sagt är att det finns hopp även för den otekniske, och i vissa fall obeläste, att kunna lära sig .
Jag repeterar det jag hela tiden sagt innan .

Viljan är allt .

Kanske en bit tålamod också och att behålla sansen när paniken kommer krypande,
Får du panik och låter det uppsluka dig blir det sällan bra.. du blir som en virrig höna utan någon som helst hjärna .
Får du panik men behåller lugnet... kan du fortfarande tänka, och då löser det sig för det mesta också .


Mitt yrke är alltså inte bara ett yrke,
Det har samtidigt lärt mig en del om livets utmaningar också .

Ibland måste du vara ego, kunna behålla förnuftet trots kaos, glädjas åt de små stunderna i livet och inte haka upp dig alltför mycket på skitsaker.. men framför allt..

Att aldrig ge upp  .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar