tisdag 2 april 2013

Dag ett, testvecka - Hon som inte kunde göra kyckling





Idag var första dagen på den praktiska testveckan,
och som jag igår skrev har jag ALDRIG tillagat kyckling..
I hela mitt liv .
Gissa på vems lott kyckling och ris föll på ?
(Ris råkar inte heller vara en specialitet direkt..)
Just för att jag givetvis berättade det..

ha! 
tänkte jag..
"Det här lär ju bli kul.."

Jag fick ju inte några små fina rosa kyckling filéer som jag hade sett framför mig, 
neeej nej.. varför det liksom..
Jag blev satt med en hel höna!

"Kyckling marengo" here I come liksom..


Grattis .


Men jag tog tag i det plockade fjäderfäet, och efter instruktioner, satte igång att stycka upp den lilla hönan..

Alla for fram som galningar i köket som virrpannor, och ingen hittade någonting.. 
så klart .
Halva gruppen var satt på bakning 
(Tack och lov att jag åtminstone slapp småkakorna idag)
och jag och den andre killen, som också vill bli kock, jobbade tillsammans med en till i köket .

Han och jag fick order om att göra majonäs till att börja med
(Innan kycklinguppdraget satte igång alltså..)
Jag har aldrig vispat så förbaskat i mitt liv...
men efter hårt pepp och aning skratt lyckades vi med det hela utan att majonäsen skar sig .



När lilla fågeln sen var stekt och i blandad med de diverse andra ingredienser,satt på ihopkok och min arbetsplats var ren..
(Nej, jag glömde faktiskt inte riset..)
fick jag nästa uppdrag.. 
hacka lök och göra lökskyn (såsen) till killens pannbiffar..
förträffligt, hacka lök är faktiskt ganska roligt..
och det där var ju inte så svårt .
finemang!

Efter det dansade jag in i diskrummet och tog hand om disken en stund
för att sedan börja duka fram maten och hjälpa till lite här och var..



12:30 MAT!
Och jag fick faktiskt riktigt goda omdömen om min mat .
Kändes riktigt bra, som ni förstår... 

Jag hade ju nästan väntat mig att papegojan skulle hoppa tillbaka upp ur grytan och slå mig i ansiktet.. ;)


Sen efter allas provsmakningar av allas mat och bröd osv,
var det dags för städning innan vi alla kunde sätta oss ner och smaka på bageriets utsökta bakverk;





Min slutsats av denna dag ;

Underbar dag!
Trivs superbt bra,
jag är ändå väldigt nöjd med mig själv efter dagens prestation..
och jag ser ÄNNU mer fram emot imorgon ...

Kanske får jag göra Schnitzel då ??
Fast säkerligen får jag stå och baka imorgon...
Men det är också OK 

:)









2 kommentarer:

  1. Ha ha ha! :D härligt!

    SvaraRadera
  2. Sjukt trevligt upplägg! blev sugen på att gå och småsnaska såfort jag såg det här :-)

    SvaraRadera